Terdapat
ramai penulis yang mendefinisikan pasca-kolonialisme sebagai suatu masa selepas
negara tersebut mengalami kemerdekaan daripada penjajah. Namun begitu, menurut
Rahimah A. Hamid (2010: 84) pasca-kolonialisme boleh di tafsirkan sebagai
konsep dan pemikiran yang melatarbelakangi pemaknaan pascakolonial ialah
pertembungan di antara penjajah dengan yang di jajah dan kesan penjajahan
terhadap budaya anak watan tanah jajahan, sejak era dan proses penjajahan itu
bermula sehinggalah kini. Melihat pula sisi lain terhadap pasca-kolonial dari
pandangan barat. Sebelum Pasca-kolonial wujud, wacana-wacana orientalisme di
mana pihak penjajah iaitu negara barat sendiri menghalalkan kolonialisme dengan
menampakkan penjajahan mereka ke atas negara yang lemah atau negara Dunia Ketiga.
Selain itu, pasca-kolonial juga
boleh dikaitkan dengan dekolonisasi di dalam buku The Wretched Of The Earth
oleh Frantz Fanon. Pembahagian pusat di antara negara settler colonies dengan negara non-settler
colonies. Sebagai satu negara yang dijajah , iaitu Afrika sendiri, penjajah
telah memegang kawasan jajahannya mengikut apa yang telah di rancang dan corak
penjajahannya. Rahimah A. Hamid (2010: 85) mengatakan di negara-negara seperti
Algeria, Kenya, Zimbabwe dan Vietnam, tindakan dekolonisasi disifatkan berlaku
secara ganas dan kejam. Perkara ini bersangkutan juga di negara Afrika yang
lain seperti di Ghana.
Disebabkan hal tersebut memungkinkan
penduduk yang dijajah merasa takut dan terpaksa mengikut rentak penjajah yang
telah menjajah mereka. Penjajah yang berlagak dan merasakan mereka hebat telah
memupuskan budaya dan identiti penduduk tempatan dengan memasukkan ideologi
kolonial mereka.
Seterusnya, (Mishra dan Hodge, 1994:
284) (dalam buku Rahimah A. Hamid) menyatakan bahawa pasca-kolonial adalah
difokuskan kepada karya-karya berbentuk tentangan yang lahir di negara-negara
bekas tanah jajahan selepas merdeka. Buktinya, terdapat pelbagai karya dalam
pelbagai genre yang menunjukkan kebangkitan rakyat tempatan terhadap penjajah
dan menghargai pejuang-pejuang mereka di dalam membebaskan diri daripada
penjajahan orientalism dan kolonialisme barat.
Terdapat pelbagai cara penjajah
barat untuk memasukkan ideologi kolonial terhadap bangsa yang di jajah.
Antaranya adalah daripada bahasa. Mereka amat mementingkan bahasa Inggeris di
dalam pembelajaran anak-anak bangsa dijajah. Di dalam pembelajaran mereka
menerapkan sistem kolonial di mana bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi
pembelajaran. Hal ini juga bertepatan bagi penulis-penulis yang lain yang
mendapat pendidikan barat seperti Kwesi Brew, Abdul Adan dan Léopold Sédar
Senghor. Contohnya, Ngugi Wa Thiong’o ( 1986: 12) menceritakan bahawa bahasa
Inggeris menjadi salah satu bahasa yang dipandang tinggi oleh sesiapa yang
dapat menguasainya.
Teori ini memberi
perhatian kepada apa yang disebut budaya pribumi yang merupakan budaya
tertindas dari kuasa kolonialisme, juga teori ini berkaitan dengan perwakilan
bangsa, etnik dan pembentukan negara-bangsa (Yani Kusmarni). Menurut Edward
Said, orientalisme merupakan gaya Barat untuk mendominasi, mengambil kembali
dan menguasai Timur. Orientalism juga adalah titik permulaan untuk
pasca-kolonial berkembang daripada penduduk yang dijajah. Oleh itu, kami akan
huraikan di dalam analisis karya pada berikutnya bagaimana pasca-kolonial dapat
di bangkitkan oleh penduduk tempatan terhadap penjajah.
No comments:
Post a Comment