Thursday, November 26, 2015

Analisa Puisi Ancestral Faces: Ciri-Ciri Negritude Dan Pasca-Kolonialisme.

Terdapat dua teori yang boleh digunakan dalam mengkaji dan memahami puisi ini. Teori yang pertama ialah, teori pergerakan Negritude. Salah satu unsur yang terdapat di dalam teori ini ialah, doktrinisasi bangsa. Perkara ini jelas ditonjolkan di dalam puisi ini pada rangkap berikut:
They could not hide the moss on the bald pate
Of their reverent heads;
And the gnarled barks of wawa tree;
Nor the rust on the ancient state-swords;
Nor the skulls studded with grinning cowries;

                                            (The Shadows of Laughter)

            Petikan di atas menunjukkan identiti bangsa yang cuba disampaikan pengarang kepada khalayak. Baris pertama dan kedua dalam petikan di atas menunjukkan bahawa nenek moyang mereka tidak dapat menyorokkan identiti diri mereka seperti kepala yang botak dan rambut yang kelihatan seakan-akan berlumut dan hal ini juga merujuk kepada semua masyarakat Afrika kerana mereka mempunyai fizikal yang sama.
            Bagi baris ketiga, keempat dan kelima pula, menunjukkan siapa sebenarnya bangsa Afrika. Mereka sebenarnya seorang yang gagah pada suatu ketika dahulu. Perkara ini dapat dilihat pada perkataan, ancient state-swords” yang menunjukkan bahawa ada diantara mereka sebenarnya seorang pahlawan yang mempunyai pedang. Tambahan lagi, “skulls studded with grinning cowries” menguatkan lagi perkara ini. Jika dilihat pada zaman dahulu, mereka akan memenggal kepala musuh mereka dan menyimpannya sama ada di rumah mahupun diikat pada pinggang mereka.
Contoh: Kepala musuh yang dipenggal
            Frasa-frasa yang terdapat pada puisi di atas jelas menunjukkan doktrinisasi bangsa sedang dilakukan. Pengarang mengingatkan kembali siapa nenek moyang mereka dan mahu membangkitkan semangat dan kepahlawanan yang pernah wujud dalam diri bangsa mereka untuk bangkit menentang kezaliman yang dilakukan terhadap mereka.
            Unsur yang seterusnya ialah berkenaan dengan kepercayaan berkenaan nenek moyang yang dipercayai oleh mereka. Pengarang menekankan hal ini dan mengangkat martabat nenek moyang mereka. Perkara ini dapat dilihat pada baris berikut:
They could not silent the drums,
The fibre of their soul and ours-
The drums that whisper to us behind the black sinewy hands.
                                            (The Shadows of Laughter)
            Seperti yang digambarkan pada bab di atas, orang-orang Afrika percaya bahawa nenek moyang mereka yang telah meninggalkan dunia ini masih mempunyai hubungan dengan mereka seperti menjaga dan memberi arah panduan kepada mereka. Hal ini ditonjolkan di dalam baris-baris di atas iaitu penulis menyatakan bahawa semangat yang di bawa oleh nenek moyang mereka (drums) tidak pernah padam.
            Semangat inilah yang terus ditiupkan atau dibisikkan oleh mereka kepada anak cucu mereka dan jelas menunjukkan kewujudan roh mereka adalah salah satunya untuk memberi penunjuk arah kepada mereka yang masih hidup. Perkara ini dapat dilihat pada baris ketiga petikan di atas.
            Unsur yang terakhir ialah, di dalam puisi negritude, perlulah mempunyai kekayaan nilai dan budaya masyarakat Afrika yang tinggi. Unsur ini juga wujud di dalam puisi ini dan pada pandangan kami, hampir semua baris-baris di dalam puisi ini menunjukkan kekayaan nilai budaya masyarakat Afrika. Perkara ini dapat dilihat apabila pengarang menunjukkan kekayaan budaya yang dimiliki seperti budaya kepahlawanan nenek moyang dan kepercayaan terhadap nenek moyang.
            Bagi ciri-ciri teori pasca-kolonialisme dalam teks puisi tersebut ialah pengarang menulis berkaitan nenek moyang mereka selepas penjajahan berada di bumi mereka. Nenek moyang yang dianggap sebagai sesuatu yang berharga dan perlu dihormati. Walaupun nenek moyang sudah meninggal dunia, namun semangat dan roh mereka tetap hadir di kalangan mereka. Mereka akan menyiasat atau mengetahui mengenai nenek moyang mereka, iaitu tradisi dan amalan lama yang tidak pernah hilang. Melalui perkara tersebut, memperlihatkan kesedaran masyarakat terhadap khazanah berharga dan bernilai ini dan daripada nenek moyang ini mereka dapat mengenali bangsa mereka sendiri yang sudah dihapuskan oleh penjajah semasa zaman kolonial sebelumnya menerusi pendidikan dan penghapusan budaya. 
            Selain itu, pengarang juga merasakan mereka perlu membebaskan diri daripada kemiskinan, taraf pendidikan dan pembangunan yang mundur. Pengaruh kemajuan barat juga telah membuka mata masyarakat Afrika untuk mempertingkat taraf kehidupan mereka supaya seiring dengan kemajuan yang dikecapi Eropah. Dengan berbekalkan ilmu oleh ahli akademik atau ahli politik yang kuat dan semangat nasional yang dipupuk oleh pengarang terhadap anak-anak muda.
            Pengarang menyeru anak-anak muda mereka untuk sama-sama melihat atau membuat penyelidikan terhadap bangsa nenek moyang mereka tanpa pengetahuan penjajah. Seterusnya perkara ini akan membawa kepada perjuangan untuk mendapat kemerdekaan selepas itu. Pengarang juga percaya bahawa kemunculan atau penghidupan budaya mereka semula adalah satu kekuatan baru untuk menaikkan semangat untuk cintakan negara seterusnya membakar semangat anak-anak muda. Brew seorang yang mencintai khazanah tradisi mereka dan berasa kesal dengan khazanah yang terbiar dan berkarat seperti pedang negara.
“Nor the rust on the ancient state-swords;”


No comments:

Post a Comment